Liia

Bad hair day i ca 6 mĂ„nder 👧
Blev strÄlad 6 veckor, september-1 november.
NÀr jag var pÄ första möte med strÄlningen,
sÄ berÀttar hon att jag kommer att tappa hÄr dÀr jag blir strÄlad.
Och att det skulle ta 4-6 mÄnader innan hÄret vÀxte igen.
SÄ jag fick ett "recept" pÄ en peruk, som jag skulle fÄ betala 170 kr (men jag skulle fÄ en för 7000kr om jag inte minns fel).
Men jag sa att det gör ingenting att jag tappar hÄr,
för att jag har sÄ mycket hÄr sÄ det skulle bli skönt men lite mindre hÄr..
Jag levde fortfarande i förnekelse, 
att det var inte sÄ allvarligt att drabbas av hjÀrntumör.
Men hon tyckte att jag skulle ta lappen om peruk iaf, vilket jag gjorde.
Efter 3 veckor av 6, sÄ började jag tappade hÄret.
Vad jag förstod pÄ personalen sÄ fick jag ganska sÄ stark dos av strÄlning, 
med 6 ingÄngshÄl.
Vid 4:e veckan sĂ„ valde jag att boka tid till frisören pĂ„ USÖ (Universitets sjukhuset Örebro), för det var en av dom tvĂ„ frisörerna, som strĂ„lningen hade samarbete med.
för att sÄ fort jag tog hÄret, borstade hÄret, tvÀttade hÄret, och torkade hÄret,
sÄ kom det tussar med hÄr, sÄ jag valde att raka av mitt hÄr till 3 mm. 
Hade det inte varit för att jag skulle pÄ julgalan med vÀnner och bekanta, 
sÄ hade jag förmodligen inte tagit en peruk. 

Jag tog med en vÀn till frisören,
för att prova ut peruker.
Jag ville ha en sÄ snarlik frisyr och hÄrfÀrg som jag hade.
Första peruken jag testade. gillade jag,
men ville ha en annan hÄrfÀrg, Àn grÄ.
Hon kunde fÀrga perukerna till en fÀrg man ville ha.
Provade andra, men det var den första jag ville ha.
SÄ hon skulle höra av sig nÀr jag kunde komma och prova peruken.
SÄ var jag och Ät lunch pÄ stan, för att jag skulle tillbaka till strÄlningen nÄgon timme senare.
NĂ€r jag var pĂ„ vĂ€g tillbaka till USÖ, sĂ„ ringer frisören, och berĂ€ttar
att hon har hittat en till peruk som jag kunde fÄ prova, och var i brun fÀrg precis som jag ville ha.
Kunde komma nÀr det passade mig, men jag sa att jag kunde komma pÄ en gÄng, vilket jag gjorde.
Det var precis som jag ville ha. 
SÄ hon klippte lite i peruken, sÄ att strÄna skulle bli jÀmna. 
Jag var vÀlkommen tillbaka och fÄ peruken lite till om jag inte var nöjd. 
Hon erbjöd sig att raka av mitt hÄr, nÀr jag köpte peruken, men jag hade inte,
för jag hade tid till strÄlningen.
SÄ jag bad mamma att raka av mitt hÄr pÄ kvÀllen.
Hon tyckte att jag blev lika brorsan bakifrÄn >_< 

Jag fick frÄgor, om det jag tyckte var jobbigt att se mig sjÀlv i spegeln,
nÀr jag var rakad.
Jag levde i förnekelse, sÄ jag tyckte det inte var konstigt,
eftersom hÄret skulle vÀxa tillbaka igen.

MĂ„nga av min omgivning blev imponerad av min peruk.
Och om man inte kÀnde mig, sÄ skulle man kunna tro att det var mitt riktiga hÄr.
En del frÄgade om det var riktigt hÄr, för det ser ut och kÀnns som det,
men det Àr syntet hÄr. 

Minns reaktionen frÄn min gamla jobbarkompis/en granne till mig nu,
nÀr jag kom till henne i min peruk. 
Hon blev sÄ paff över hur fin den var.. 
För nĂ€r jag berĂ€ttade att jag skulle fĂ„ peruk av USÖ, 
sÄ tÀnkte hon pÄ Àldre personer som har peruk,
att dom perukerna ser ut som att dom har legat i en plastpÄse, 
ihop knycklat i garderoben i 5 Ă„r, och sen tagit fram peruken,
och satt pÄ sig.
SÄ hon kÀnde pÄ peruken, och sa att man kunde tro att
det kunde vara mitt riktiga hÄr.

Jag anvÀnde inte min peruk sÄ mÄnga gÄnger,
eftersom jag det hÀr var i oktober jag tappade hÄret,
och körde med keps eller mössa under vintern nÀr jag skulle till
offentliga platser.
Men hade ingen huvudbonad nÀr jag var hemma, eller hos min familj och vÀnner.
Sen pÄ vÄrkanten, sÄ körde jag bara med keps.

Minns Ă€n idag, nĂ€r jag var klar med vattengymnastiken pĂ„ USÖ,
sÄ sitter en dam och vÀntar pÄ sin kompis, vid entrén, dÀr man fick ta av sig skorna.
Hon sa att hon tyckte att jag passade i kort hÄr, för det Àr inte alla som passar i det,
och att det skulle inte passa henne, som Àr lite Àldre,
Àven om hon ocksÄ skulle vilja vara rakad.   
Hon berÀttade att hon var en gammal frisör, sÄ hon ser vad folk passar i. 
Det gjorde min dag.

Inget ont, som inte har nÄnting gott med sig.
Jag tyckte sjÀlv att jag inte sÄg sÄ tokig ut med rakad hÄr,
sÄ nÀr mitt hÄr hade börjat vÀxa jÀmt sÄ sparade jag ut lite granna,
och sen rakade av mitt hÄr till ca 27 mm.
Och sÄ har jag vÀl haft i 2-3 Är. 
VÀldigt skönt att slippa tÀnka pÄ frisyren, slippa platta hÄret som jag gjorde förr.
Men nu hÄller jag pÄ att spar ut mitt hÄr sen i höstas.
Ser för jÀvligt ut nÀr jag hÄller pÄ att spara ut hÄret, sÄ jag kan
sÄ smÄningom klippa mig en frisyr. 
Jag hade aldrig rakat av mig hÄret, om det inte var sÄ jag tyckte att det blev 
för jobbigt att tappa hÄret som jag gjorde.
SÄ nu vet jag att jag passar i kort hÄr och page.
SĂ„ vid en dĂ„lig hĂ„rdag sĂ„ Ă€r det bara ta pĂ„ sig peruken ;)Â