Liia

Tomten är far till alla barn 🎅🎅🎅

Jag har tydligen varit snäll i år
🙈🙉🙊
Jag fick pengar av mamma, kattljusstake (till vänster) av en vän och choklad av farbror och faster,
i julklapp 🎁


Diesel fick kokt lax i julklapp 🎁 och lite godis.
Han var nöjd över 🎁,

På julafton var jag hemma hemma hos min syster och svåger.
Mamma och hennes sambo, storebror och en vän till familjen var med.

Mamma och hennes sambo hämtade upp mig.
Bad om skjuts så jag fick köpa en orkidé till mamma i julklapp.

 
 Jag och Diesel följde med dom till Fagersta.
Fick uppleva barndomsminne,
jag fick en flaska hemmagjord äppeldricka som mamma hade gjort.
Satt fint i kistan.
Fick receptet för att göra det själv.

 På juldagen var vi och tittade på 
Hundraettåringen som smet från notan och försvann
Den var seg i början, men den var sevärd på bion, den var rolig. 
Dock inte lika bra som ettan, som vanligt.

För er som har sett filmen 
🎅 Tomten är far till alla barn 🎅
vet hur en typisk svensk jul ser ut.  

Igenkännande på många plan.
En parodi på ens julfirande med släkt och vänner ser ut. 
För er som inte har sett filmen,
det är alltid någon eller några som förstör julfriden.
Det är släkt hit och dit, en och annan utböling.
Man låtsar över att man gillar alla och gillar julklapparna får fast man inte vill ha det.
Det är massa tjafs och bråk. 

Det var någon som gnällde på att jag skrev ut på mammas skrivare.
Jag skrev intehans skrivare.

Det kostar pengar, både bläck och papper.
Då kunde jag inte hålla käften, och frågade honom vad fan visste han om jag hade gett mamma pengar eller inte.

Jag säger att jag har gett mamma pengar.. då säger han; ja, matpengar.
Blev så förbannad på honom och skällde ut honom...
Och han fick höra sanningens ord av mamma, och då sa han inte ett ord när mamma blev arg.
Mamma vill ju inte ens ha pengar av oss barn, det är han som tycker att mammas barn ska betala matpengar när vi hälsar på.

Redan där var julfriden över...

Jag bad honom att laminera ett intyg som jag har fått av Försäkringskassan,
för att jag har aktivitetsersättning. Så jag frågade honom hur mycket pengar han ville ha för det.
Så han svarade tveksam 5 kr, på skoj. Jag tog honom på orden, med att jag skulle ta ut pengar dagen efter. Äsch, fick jag till svar.
Sen när han hade laminerat intyget, så la jag 5 kr på databordet, när han satt vid datorn och så sa jag varsågod, tack för hjälpen. Jag skojade bara igår. säger han. Ja, jävligt roligt att du tjafsade om pengar igår, svarade jag honom, 

Han klagade på julafton att det var dom som fick ta med sig det dyraste till knytkalas, julskinka och Janssons frestelse. Det var enbart för vi skulle få julfrid och slippa höra hans jävla gnäll över att julskinka och Janssons inte smakar bra. 

Han klagar allt mellan himmel och jord, så man får skavsår i öronen.
Det jävligaste är att han bara gnäller på mammas barn.
Vi ska minsann betala för maten när vi hälsar på dom.
Men han kan minsann inte be om matpengar av sin egen dotter.
Han klagar till mamma, aldrig till oss...

Hans motto i livet är att få klaga,
då är han riktigt nöjd, när han får klaga.

Han har lika mycket pengar som mig.
Hade han inte varit ihop med med min mamma, så skulle han aldrig har råd med;
bilen, snus och cigaretter och lägga så mycket pengar på mat som han gör.
För det är ju ändå mamma som betalar för den standard. som han vill ha.
Jag har för fasiken råd med bil eller tobak.
Inte för att jag vill hålla på med tobak, men jag önskade att jag hade råd med bil och allt vad det innebär för kostnader. 
Jag har inte så mycket pengar, och inte kan man spendera mer pengar än vad man har.
Man får rätta sig efter matsäcken. 

Aldrig mer en hel julhelg med hans jävla gnäll.
Ett par timmar går bra, men inte mer.. 

Idag så åkte jag hem...
Det är SJ som har tagit över Tåg i Bergslagen sen 12 december 2016...
Idag fick jag sms av SJ att på grund av planeringsekniska skäl ersätts ditt tåg med buss, och att det kunde förekomma förseningar.
Jag åkte till tågstationen tills kl 14.08, för att vänta på bussen.
Ingen beräknad tid när bussen skulle komma.
Så det var en annan resenär som ringde och frågade SJ.
Svaret han fick, att dom hade även problem att få tag på bussar.
Det beräknades att det skulle komma en buss kl. 16.03.
Nästa tåg till Örebro skulle gå 16.00, och ingen buss dök upp, så vi tog det tåget.
Skulle vi ha åkt buss till Örebro, så tar det minst 1,5 h, och då stannar man inte ens till i Skinnsberg eller Frövi. så det skulle ta säker över 5 timmar. 
Konduktören sa ingenting, var bara att åka med..
Jag tror att detta berodde på att det inte fanns någon lokförare till tåget. 

Snäll granne som man har, fick jag följa med och handla mat.
Vi var även till Plantagen, så jag fick köpa mig en orkidé.
Jag ångrade att jag inte köpte en till mig själv, när jag ändå köpte en till mamma i julklapp.