Liia

Saker som jag har skjutit upp pga hjärntröttheten
Något som jag har skjutit upp pga hjärntröttheten är
rengöra ugnen, rengöra kristallkronan och frosta av frysen.
Men nu är det gjort. 
Hade jag inte fått återhämtning efter arbetsträning till 9 januari då rehab börjar igen, så hade jag nog inte orkar med att ta tag i det, fast det behövs..

Mr Muscle´s ugnsrengör är supereffektivt. 
Men munskydd och plasthandskar som gäller.
Räcker med att torka av trasa, knappt att man behöver skrubba.

Det är inte så jobbigt att lägga ut tidningar på golvet och spraya kristallkronan med kristallspray.
Men en sån sak tar ändå energi när man är väldigt hjärntrött. så spelar det ingen roll hur jobbigt det är eller inte.
Tidningar ska läggas ut, spraya, låta det vara ett tag och sen ta ut tidningar och slänga.
Många har irriterat sig på min kristallkrona, för dom kommer alltid åt den. 
Men jag som är 160 cm har inga problem, att gå under den utan att slå i den ;) 
Kristallkrona är ett arvegods, från min farfars far.
På den tiden var det högre i takhöjd, jämfört med idag, så därför hänger det så lågt..

Igår frostade jag av lilla frysen. 
Införskaffade en större frys här i somras, för att den jag har är lite för liten för mig. 
Så jag köpte en begagnad frys, för 200 kr, från granngatan. 
Men att frosta av lilla frysen, tar längre tid än vad man tror..
Gör rent lådorna, torka av frysdörren, torka torka torka all vatten som kom utanför djupa ugnsplåten. 
Hälla ut vattnet och torka, ställa tillbaka ugnsplåten osv.. tills slut var det klart...
Vet inte om jag ska ha igång den lilla, när den stora räcker gott och väl...
Idag har jag gjort rent Diesels kattlådor och fyllde med ny sand,
och damma ur min stationära dator, något som jag gör regelbundet, som jag inte vill skjuta upp på.
Katter är precis som vi människor, vem vill gå på toaletten som inte är städad regelbundet!?!?!?
September 2013 gick min stationära för att jag inte hade damma ur den stationära datorn... 
Så jag fick köpa en ny dator...tur att jag hade en buffert för att köpa en ny och en kompis kunde bygga ihop en billig dator för ca 4500 kr. 

Blev vanlig städning här hemma idag också.
Var så skitigt här hemma, och jag hatar när det är ostädat.
Helst av allt skulle jag vilja ha nystädat varje dag. 
Men sen jag fick hjärntumören, så orkar jag inte städa varje vecka som jag gjorde när jag var frisk.
Så nu får jag prioritera om, och acceptera att jag inte har så städat som jag skulle vilja ha, för att få livskvalitet. Men det betyder att jag gillar att det är så.
Det blir inte så skitigt när man är själv.. 
Så mina gäster får acceptera att jag inte har så perfekt städat som jag var frisk..
Ska dom klaga, så får dom minsann städa själva..
Ojämna veckor städar jag, jämna veckor tvättar jag.
Såna här dagar som idag när jag städar, så har det blivit återhämtning här hemma, som alla andra städdagar...

Men jag tog även tag i pappershögen med viktiga papper in i pärmar, så jag kan lätt hitta när man behöver dom sen igen. 
Arkiverat räkningar som jag har haft under året i en pärm..
Men nu har jag börjat mycket med e-faktura och autogiro..så det kommer bli mindre pappersfaktura det kommande året...
Är lite ovan nu i början att betala e-fakturorna, med att ta bort förfallodatumet och betala direkt, men men dom blir iaf betalad vid förfallodatumet...

 Nu är det 2,5 vecka tills jag börjar på rehab, på friskvårdskursen igen. 
Har inget som hänger över mina axlar, som jag behöver göra, mer än vardagssysslorna..
Återhämtning, simning, familj och vänner fram till dess. 

På lördag är det julafton.
Blir väl ännu en grön julafton, i år igen...
För att vintern har förskjutits....
Kanske flytta fram julen också!?!? ;) *ironi*