Liia

Hjärntrötthet
Man kan få hjärntrötthet av hjärntumör, stroke, hjärnskakningar, utmattningssyndrom, epilepsi, Parkinson, narkolepsi, hjärnhinneinflammation och andra neurologiska sjukdomar.

En som gav en bra beskrivning hur det känns att ha hjärntrötthet som många kan relatera till; Det är som har 40°C feber hela tiden.

Ett trasigt filter
Jag har tidigare pratat om mitt perspektiv på människan, att vi består av 
JAGET
den vi är, den vi tror att vi är, den vi vill vara,
CHEFEN
som naturligtvis är hjärnan och
DE UNDERORDNADE
som är resten av kroppen.
För de underordnade gör inget utan att chefen har gett klartecken.
Jag kan skrika mig hes utan att de lyssnar på mig.
Men nu har jag alltså kommit på att det finns en viktig komponent
-Dörrvakten!

Dörrvakten står utanför hjärnkontoret och släpper bara in vissa budbärare.
Självklara budskap avfärdar han med en nick.
Viktiga budskap släpps in på kontoret.
I min kropp är alltså dörrvakten sjuk och det finns ingen som står vakt utanför hjärnkontoret längre. 
Alla springer rakt in och tycker att deras budskap är viktigast.
De pratar i mun på varandra. 
Det kan vem som helt förstå att det blir fullständig kaos på kontoret.
En frisk hjärnan har ett "filter" som stoppar vanliga intryck som vi är vana, t.ex
hur kylskåpet brummar, hur det låter under skorna när vi går på asfalt resp. grus etc.
Hjärnan behöver då inte lägga någon energi på att ta hand om de intrycken.
I en skadad hjärnan som min, är filtret trasigt.
Som en dammsugare utan filter, smutsen kommer in i motorn och dammsugaren går sönder.

I verkligheten yttrar det sig om så att jag inte kan stänga ute några intryck, oavsett vilket sinne som används (syn, hörsel,känsel...)
För att ta ett exempel så är det sjukt jobbigt att åka bil. 
Vi har motorljud och vägljud, kanske en radio på eller andra personer i bilen som pratar.
Vi susar förbi träd, skogar, ängar, åkrar, djur, enskilda hus och hela samhällen.
Vi passerar vägskyltar, snöpinnar och följer vita sträck i vägen (på båda sidor).
Dessutom finns det andra fordon, mötande fordon, fordon framför och fordon som kör om.

Samma sak med sinnesstämningar.
Träffar jag en person som är stressad så blir jag stressad,
blir någon ledsen blir jag också ledsen,
är någon "speedad" så blir jag också det. 
Jag känner av stämningen på bara några sekunder när jag kliver in i ett rum.
Tänk på det nästa gång ni träffar mig.

-Yvonne Sjöö

Min hjärntrötthet;
¤För mig är det jobbigt att det är rörigt runt omkring mig.
¤Stora sociala sammanhang gör mig hjärntrött, och umgås med flera stycken samtidigt.  
¤Att resa gör mig väldigt hjärntrött. Åker jag över en helg, behöver jag en dags återhämtning.
¤Vid dåliga dagar kan jag inte ens åka buss, för då kommer jag knappt ur sängen.
¤Barn och ungdomar som är högljudda på t.ex. bussen och badhus gör mig trött.
¤Därför undviker jag badhus eftermiddagar, kvällar och helger.
¤Jag är stresskänslig. 
¤Jag har svårt att ha många bollar i luften samtidigt. 
¤Jag är ljudkänslig. Så jag öronproppar i plånboken med mig då jag tycker det är för hög ljudvolym.
¤Jag är ljuskänslig. Så jag har solglasögon vid soliga dagar. 
¤Att köra bil kan jag bara göra när jag har bra eller okej dag. 
¤Jag har dåligt minne.
¤Jag får migrän när det blir för mycket.
¤Jag behöver vila mitt på dagen, för att orka med dagen.
¤Jag måste planera mina dagar, så att jag orkar med dagarna. 
¤Men jag måste avstå från roliga saker, för att jag är för trött för att orka.
¤Att städa gör mig väldigt hjärntrött, så efter städningen behöver jag återhämtning resten av dagen.
¤Att ha tvättstugan är inte lika krävande, men jag planerar inget annat under dagen. 
¤Jag har fått kort stubin pga hjärntröttheten, för att jag är trött. Mer eller mindre så får dom flesta kort stubin om man är tillräckligt trött. Och därför orkar jag inte alltid med andras problem, för att jag har nog ändå med mina egna problem. (Bortsätt Ung Cancer, där jag upplever att jag får bearbeta det jag har varit med om)

Hjärntrötthet syns inte, men det finns.
Det är ett dolt handikapp.
Hjärntrötta är inte lata! 

Jag kommer aldrig förvänta mig att ni friska kommer förstå hur det är att ha hjärntrötthet.
Men förståelse och empati kommer man långt med.
Jag har varit frisk i 25 år, så jag vet att man kan bli slutkörd som frisk, men det är inte samma sak som hjärntrötthet. 

Saker som har gjort mig ledsen genom åren som hjärntrött;
~"Jag har också hjärntrött" (fast dom inte har hjärntrötthet/hjärnskada)
Komma med råd och lösningar fast jag inte har bett om.
~Talar om hur jag ska leva mitt liv. Skulle du vilja att någon tala om hur du ska leva ditt liv!?!?!?
~"Du, ser så pigg ut" - Men det är inte så jag känner mig.
~Folk pratar om nånting dom inte förstår sig på, hjärntrötthet.
~"Gå och vila dig då" (åter igen, jag vill inte att någon talar om för mig vad jag ska göra, jag lägger mig om jag måste)

Jag vet att ni vill mig väl, men det blir så fel!

Det kan se ut som att jag har väldigt aktivt liv för att vara hjärntrött.
Men jag vill också göra saker och ting som alla andra.

Men ibland måste jag avstå från roliga saker, för att jag är för hjärntrött.
Jag vill bara inte lägga mig i sängen och ge upp, bara för att jag inte orkar det jag vill göra.
Ibland gör jag medveten saker som gör mig hjärntrött och behöver en dags återhämtning, för att jag vill ha roligt som ger positiv energi för själen. Det är också livskvalitet. 
Men hjärntröttheten gör mig ledsen inombords, för att jag inte kan leva och göra som jag gjorde innan jag blev sjuk. 

Finns olika mediciner som man kan ta, som kan dämpar hjärntrötthet, men det finns ingen specifik medicin för hjärntröttheten. Men som alla mediciner, så finns det biverkningar. Jag fick testa en medicin, som påverkar vakenhetscentrum, men jag fick den vanligaste biverkningen, huvudvärk, så jag gav upp.
Göteborgs Universitet forskar om hjärntrötthet. 

Kommer hjärntröttheten försvinna med tiden?
Nej, på tanken hur långt tid det har gått sen avslutad behandlingar, så har jag blivit marginellt bättre. 
Jag kan bli bättre med strategier och fysisk träning, men inte fri.