Liia

Bedrövlig vecka
Den här veckan har varit bedrövlig med hjärntröttheten..
För lite sömn, lite för mycket på agendan.

Men man lever bara en gång..

I måndags var jag och simmade och hälsade på en vän.

I tisdags så var jag iväg och simmade på morgonen.
Sen var jag till skolan för att titta på luciatåg, som var även på teckenspråk.
Teckenspråkstolkutbildningen är i samma lokaler som Friskvårdskursen. 
Men råkade bli lite för länge där, för att jag stannade kvar och gjorde vegetarisk paj, som smakade väldigt bra.
Så jag var kvar på lunch, sen åkte jag jag hem.
Fick låna grannens bil för att hämta ett paket från posten.
Sen var jag hem och lugnade ner mig lite granna. 
Fick veta att jag fick förlängt på aktivitetsersättning, vilket är en lättnad.
Turbovilade ca 30-35 min, innan jag gjorde mig i ordning för julavslutning för Ung Cancer. 
Var till en libanesisk restaurang. Smakade väldigt bra, och mycket mat, så man rullade hem.
Vi var även en sväng på Musikhjälpen på Stortorget.
Den här dagen levde jag inte som jag är lärd, hade roligt ändå.

Onsdags var sån där dag jag kom knappt ur sängen..

Torsdags var det tvättstugan, gjorde rent ugnen och kristallkronan. 

Fredags var jag på julbord på skolan.
Så var jag och hälsade på en kompis med en från Friskvårdskursen.
Blev inte många knopar gjorde sen.

Igår och idag var jag till syrran och svåger. 
Passa på att ses innan dom flyttar helt och hållet,
Inte så många helger kvar man kan få träffa dom, på så nära håll. 
Kommer sakna att bo i samma stad som dom.
Men jag är glad att jag har fått bott i samma stad som syrran i 3 år =)

Var och handlade mat igår. 
Jag tycker det är så jobbigt när det är så mycket folk, speciellt nu när det är full rulle med julhandeln.
Undviker stan och köpcentrum i december månad, om jag kan.
Vi brukar inte köpa julklappar till varandra i min familj.
Vi umgås och äter god mat, och då är jag nöjd =)
Även om jag tycker jul är jobbigt.
Men tur att det finns e-handel, nu för tiden.

Min arbetsterapeut säger att viljan den nya förmåga, är ofta i konflikt, 
eftersom jag många gånger kört på min vilja, som inte är anpassad efter min nya förmåga.
I slutet av arbetsträningen funkade inte alls att köra på min vilja, min förmåga gjorde mig handlingsförlamad.
Är väl första veckan jag har kört lite mer på min vilja, än min förmåga,
och så har jag sovit dåligt hela veckan för julen närmar sig, och mår dåligt över det,
som har gjort att jag har haft en bedrövlig vecka på hjärntröttheten. 

I och med att den här veckan har varit bedrövlig med hjärntrötthet, 
så är det ingen undantag att jag filosoferar, grubblar, tänker, och oroa mig.

Jag och mina syskon har blivit uppfostrad att göra rätt för sig, som att jobba och sköta ekonomin.
Inget som serveras på guldfat eller är gratis.
Om vi lever som vi blev lärda. så har vi gjort våra val.

För mig har det varit viktigt med att ha jobb, tjäna pengar och sköta ekonomin.

Ibland så blir så arg för att jag har fått hjärntrötthet, och vill jobba, men kan inte,
för att kroppen säger ifrån, och jag har ingen fritid då.

Så finns det dom som kan jobba, men vill inte.
Å det känns så orättvist, för jag vill jobba, men kan inte.

Så idag är det så där dag jag går ner till stranden på min nya ö,
och tittar på min gamla ö, och gråter en skvätt.
För att jag vet vad jag orkade, och gjorde mycket som jag ville göra.

Men jag är glad att jag hann ha 25 friska år, jobba, flytta hemifrån, och ta körkort.
Mycket för att jag har jobbat så har jag kunnat fått sjukpenning, när jag blev sjukskriven, och sen övergått till aktivitetsersättning, än att behöva leva på försörjningsstöd/soc.
Lite blanketter, läkarintyg/läkarutlåtande för att få pengarna rulla in när man väl blir beviljad.
Ingen oro för ekonomin, även om man inte lever så fett.  

Många tankar har varit om min hjärntrötthet och min omgivning.
Jag har känt mig lite sårad ibland, för att det glöms bort att jag har hjäntrötthet av min omgivning,
även om jag vet att princip omöjligt förstå fullt ut hur det är att leva med hjäntrötthet när man inte har det själv.
Förmodligen är det för att det inte syns på mig att jag har hjärntrötthet. 

Glöm dina bekymmer,
imorgon kommer det nya.

Jag har iaf prioriterat bort den här veckan, att frosta av min lilla frys, för att jag är för hjärntrött.
Jag tar det när jag orkar..

Imorgon tänkte jag ta mer lugnt, åka till stan när dom öppnar, 2 affärer, och sen hem och baka lite granna.