Liia

Höstmörkret
Jag är mycket piggare på sommarhalvåret,
har inte lika stort behov av sömn.
Samma visa varje år när det blir höst till våren kommer,
sen jag var liten,
att jag är så trött, för det blir så mörkt ute.
Jag får större behov av sömn.
Jag upplever att det är mer jobbigt sen jag fick hjärnskadan,

att jag måste lyssna mer på kroppens signaler. 
Som idag t.ex. att jag måste inte åka iväg vid 07.30
för att simma, att jag kunde somna om och åka senare,
fast jag vet att det kommer vara lite mer stökigt med 
barn i badhuset, men funkar ändå när jag har fått
mer återhämtning. 
För annars blir det att jag får åka hem efter simningen,
för att sova en stund då, vilket jag inte behöver göra nu
när jag tog lite sovmorgon för återhämtning. 

Jag har möjlighet att ringa till arbetsträningen
när jag behöver lite mer återhämtning på morgonen,
men försöker se till att komma till arbetsträningen
som planerat. Men vissa fredagar har jag 
börjat senare än 8 för vi ska göra något särskilt
den fredag med deltagarna. 
Men hittills så har jag inte behövt ringt och
skjutit på min arbetstid. 

Så då får man passa på att vara ute
när det är så fina dagar ute.
Vi har ju haft några dagar med Brittsommar*.

*Varma och soliga dagar omkring Birgittadagen den 7 oktober.
Vanligtvis finns också kravet att det dessförinnan ska ha varit 
minst en period med kyligt och höstlikt väder. 
Det innebär att brittsommar oftas präglas av en vacker 

kombination av nästintill sommarlika temperaturer och solbelysta
lövträd i prunkade höstfärger. 
En legend berättar att den heliga Birgitta tyckte att vi hade så 
kallt och bistert klimat i Norden, att bad för oss.
Herren ska ha svarat med kring den Heliga Birgittas dag
ge oss några extra sommardagar.