Liia

Hjärta av sorg
Speciella dagar som födelsedagar, jul, 
dödsdagar, dagar då mitt liv tog nya vändningar,
påminns hur livet är skört. 
Hur viktigt det är att ta vara om dem man håller kär. 
Och säga verbalt och handling vad man känner,
innan det är för sent. 

Grattis morfar på din 84 års dag!
Det har gått 13 år sen du kom till himlen.
Saknaden växer för varje dag,
men jag vet att du har det bra i himlen med mormor,
att ni inte behöver lida nå mer, 
att ni får vara tillsammans.

Jag minns sista gången vi sågs.
Ni hade flyttat in till stan, till Strigen. 
Ni hade bara bott där några veckor,
när jag besökte er. 
Jag hjälpte dig att avlasta med att laga mat,
diska och hjälpa mormor, så du fick återhämtning.
Du har kämpat så många år, med att ta hand om mormor. 
Du har hjärta av guld. 
Jag såg hur trött du var när jag kom,
några dagar senare så skulle jag åka hem,
och du var mycket piggare.
Mormor smekte sin hand på din kind, och sa att hon tyckte att
du var så stilig i piké tröjan och jeansen. 
Mormor visade verkligen att hon älskade dig,
och glimten i dina ögon, så mycket kärlek.
Tårarna bara rinner ned för kinderna, nu när jag tänker tillbaka.

I 52 år var ni ihop,
& 48 år som gifta. 

Imorgon är det 10 år sen, mormor fick komma 
till himlen, som du längtade så länge att 
få vara tillsammans med morfar igen.

Minns när mamma berättade i samband
med pappas bortgång att du hade fått 
proppar i lungorna. 
Vi sa att du fick dö, men inte än, 
om du bara kunde vänta 2 månader,
tills det värsta har lagt sig.
Två månader senare, så ringer mamma, 
och berättar att du hade fått hjärtinfarkt och överlevt.
Jag fick känslan att tiden är snart inne,
att du inte skulle orka med en tredje smäll med hälsan.
Så jag valde att åka till dig, 
för att ses för sista gång. 
Var så jobbigt att ta farväl, 
och säga att det är okej att du går. 
Tårarna rann för oss,
för vi visste att det var sista gången vi sågs. 
2 dagar senare fick du komma till morfar. 
Efter 3 års längtan. 

Ni är mina idoler. 
Ni har alltid funnits för oss,
under våra uppväxt.
När eran hälsa började svikta,
så fanns ni där psykiskt,
och vi fick ta hand om er, 
för vi älskar er så mycket. 
Jag fick lära mig, att det viktigaste är inte vad man säger,
viktigaste är att man är tillsammans även i tystnad. 

All kärlek och respekt till er 💗
Tack för en kärleksfull uppväxt och 
alla minnen vi har skapat tillsammans 💞 
Saknaden efter er växer för varje dag som går 
😇