Liia

Min berättelse
Jag är en 28 åring tjej som bor i Örebro med min katt.

Flyttade till Örebro 5 augusti 2007 från Fagersta.
Jag flyttade till Örebro för att jag hade min storasyster, vänner och min dåvarande pojkvän i Örebro. Lättare att få jobb i Örebro än i Fagersta.

Jag sommarjobbade i Fagersta som vårdbiträde på ett äldreboende, innan jag flyttade.
Jag var arbetslös i en månad innan jag fick jobba på timmar i hemtjänsten i Örebro kommun. Och jag fick jobba väldigt mycket för att det var brist på timvikarie. Jag blev omtyckt både av arbetskamrater och brukare. 

Efter 3 månader så fick jag egen lägenhet!!!

2008 var ett tungt år för mig.
Min farfar somnade in på nyårsafton 2007. Han gick och la sig på sängen på fm för att sova och somnade in för gott. Pappa var i Örebro för att fira nyår. En av dom få gånger jag har sett min pappa se tårarna rinna. 

Jag fyllde 20 år juli 2008.
Jag var glad att pappa kom och hälsade på mig då. 

Fredag 30 juli åkte jag hem till Fagersta för att hälsa på mina föräldrar.
Syrran var i Fagersta då också, hon skulle vara där hela veckan men valde att åka hem på torsdag.
Hon ringer och säger att hon har inte fått tag på pappa och var väldigt irriterad för att han inte svarade i telefon. 
Jag försökte få tag på pappa på fredag för att be om skjuts från tågstationen till mamma. Men han svarade inte då heller. Jag tyckte att det var konstigt, för att pappa ringer ALLTID upp när han har missat samtal.
lördagen 1 augusti fick jag tråkigt, så jag ringer till pappa och fråga om vi ska hitta på nånting, men inget svar. Min oro förstärktes och visste inte vad jag skulle göra.
Sen kom min farbror och hans fru förbi när vi sitter på balkongen och ber oss att komma till hallen.
Jag visste att pappa och hans bröder inte hade så bra relation. Men jag ville så gärn veta om han hade haft kontakt med min pappa. Då berättade dom att polisen hade varit hem till dom och berättat att min pappa hade hittas död ute i sommarstugan.

Hela min värld rasade i samman!

Eftersom min pappa dog ensam, så gjorde det en rättmedicinskt obduktion för att utesluta brott samt för att det inte fanns en naturlig orsak att en 50-årig dog. Visade sig att han fick en hjärnblödning.

Samma veva så blev min mormor dålig. Jag och mamma bad om att mormor fick leva 2 månader, tills det värsta var över, hon fick dö, men inte rikitgt än. Dagen efter morfars födelsedag så fick hon äntligen somna in och till morfar <3

2 boupptäckningar på halsen, pappas och farfars boupptäckningar. Tills jag sa ifrån mina farbröder och ta hand om farfars boupptäckning. Mådde dåligt, så jag jobbade för att jag mådde dåligt hemma också.

Det fick ta den tid det tog att bearbeta min pappas bortgång. 

Det tog mig hårt. Att mista farfar och morrmor kunde jag ta, för dom var gamla och sjuka och jag ville inte att dom skulle lida nå mer. Men pappas var svårt att acceptera, för han var inte sjuk. Men hellre att han fick somna in, än att han skulle hamna i rullstol och inte kan prata, för då blir man fängslad i sin egen kropp, och jag vill inte se pappa lida så heller. 

Men jag ville ha nånting att se fram emot, så jag började ta körkort på en trafikskola.
7 december 2009 tog jag körkort!!!


Oktober 2010 sa jag upp mig från vården för att det var inget för mig.
Jobbat som fastighetsskötare yttre miljö, tog truckkort, lokalvårdare. 

Blev singel maj 2012. En lättnad, en befrielse.
Mina vänner sa att jag var så sluten, svår att komma in i livet när jag var i förhållande. 
Dom sa att jag hade blommat ut och var mycket gladare som singel.

Sökte ny lägenhet för att jag vill inte bo kvar i Vivalla. Och jag ville inte bo i en etta, för att jag var rädd för att jag skulle känna mig instängd. Jag ville ha en balkong och sitta ut på sommaren, och ingen uteplats som jag hade i Vivalla. Vad händer!?!?!? Jag sökte en etta på 48 kvm, med uteplats och jag fick den! Och jag tackade ja till lägenheten, för att den låg bra bostadsområde, lägenheten var stor för att vara en etta, nyrenoverad, uteplatsen hade dom gjort om, sommaren 2012, och jag flyttade in mars 2013. 3 veckor efter jag flyttade in la Coop Forum ner, som låg 1 km bort. Än saknar jag en livsmedelsbutik i närheten jag bor i.

13 juli 2013, 2 dagar efter min 25-årsdag
Hände nånting som inte fick hända. Jag var på akuten, och fick beskedet att dom hade hitta en förändring i min hjärna. Det visade sig att det var en hjärntumör
Och det är vad jag vill blogga, vad hjärntumör har ställt till för mig, och få förståelse vad jag har gått igenom.

Kommer då och då berätta vad som har hänt sen jag blev sjuk...