Liia

Kintsugi - Japansk filosofi
Århundrade år har japanska filosofer haft en idé att gammalt och kantstött
lergods som skålar, koppar, och krukor inte borde gömmas eller kastas. 
Att man ska istället borde beundra den kantstöttat föremålet. repareras värdefullt. 

Detta kan symbolisera med livet för oss människor förlikas med olyckor och skavanker som livet oundvikligt ger med sig.
Vi alla har något som vi vill dölja för andra.  

Kintsugi,
Kin betyder guld och Tsugi betyder reparera,
reparera med guld. 
Man plockar upp varsamt skärvorna och sparar skärvorna, som en olycka drivit till spillror
och sedan återförenas med att limma med guld. Man ska inte dölja skadorna från olyckan. 
Acceptera det som gett oss skavanker, och det har gjort oss till den vi är idag. 
Vi kan inte förändra på det förflutna,
acceptera att vi har skavanker. 
Reparera skavanker med guld, för att kunna gå vidare, inte fastna i det förflutna. 

Min cancer har gett mig skavanker,
både psykiskt och fysiskt.
Något jag har fått acceptera motvilligt,
mina förluster, och besvikelser,
att mitt liv inte blir som innan cancern. 
Jag har fått plocka upp skärvorna och reparerat med guld, 
för jag vill någonstans ha ett meningsfullt liv,
utifrån mina nya förutsättningar. 
Livet går vidare, för det måste gå vidare. 
Inte älta om det förflutna, vilket inte är lätt, när livet är i spillror,
reparera med guld, för det är du värd.

Men jag det är sjukvården, min familj, vänner, Diesel, Ung Cancer och rehab
som har fått mig  att reparera mina skavanker med guld.