Liia

Vita Arkivet
Vi alla ska dö en dag...
Vi vet inte när. Kanske lika bra!?
Lev som det vore den sista dagen, 
men våga tro på framtiden. 
Fullföljd dina drömmar, en dag kan det vara för sent.

Vårda relationer som betyder allt för dig,
och berätta vad du känner för dom.
En dag är det för sent, att berätta det du vill ha sagt.  

Må så hända, att vara drygt 29 år, och skriver Vita Arkivet
låter för tidigt.
Men det är inte säkert jag lever imorgon, 
jag kan bli påkörd imorgon eller vad som helst. 
Hur ska mina närstående veta hur jag vill ha min begravning!?
Det är många saker som ska ta ställning hur man vill ha det. 

Döden är så tabu att prata om, upplever jag.

Själv skulle jag vilja bli kremerad, och ligga i minneslunden.
För då behöver inte mina närstående, ta hand om "min " gravplats på en specifik gravplats.
Dom kan gå till vilken minneslund som helst, eller tända ett ljus hemma, eller hur man nu vill minnas mig.

Skulle vilja ha en borgerlig begravning, då jag inte är troende. 
Kista av svensk björk som är målad i vitt. 
Asiatiska liljor som blomarrangemang. 


Och man kan ha borgerlig begravning i begravningskapell hos Svenska Kyrkan, och ha en borgerlig begravningsförättare. 
Vissa kommuner och begravningsbyråer har utbildade borgerlig begravningsförättare.
Men vem som helst får vara en begravningsförättare på en begravning. 
Även om jag inte är troende, så kan jag tycka det är fint med begravning i begravningskapell.

Jag vill inte ha mörk och dyster begravning,
jag vill att mina närstående ska få sörja,
men även glädjas alla minnen vi har skapat tillsammans.
Så jag kommer leva vidare i deras hjärtan med alla minnen. 
Fira att jag är i himlen. 
Finna glädje i den mörka stunden också. 

Inte vill jag heller vara så traditionell, när det gäller låtval heller. 
En rock låt önskar jag mig att ha på begravningen, resten kanske mer traditionell begravningslåtar.

My time is coming - The Hives
Circle of Life  - Elton John
Jag fick låna en ängel - Shirley Clamp
Time to say goodbye (engelsk version)
Let it Go - Demi Lovato (Filmen Frozen)

Skulle även vilja att tröste-dikten ska läsas upp;

Döden betyder ingenting. 
Jag har bara dragit tillbaka till ett annat rum. 
Jag är jag och Du är du.
Allt vi var för varandra, det är vi fortfarande.
Nämn mig vid mitt vanliga, familjära namn.
Talal till mig på samma sätt som du alltid brukade. 
Ändra inte Ditt tonfall, håll sorgen borta från Din röst.
Skratta tillsammans med mig,
som vi alltid brukade skrattade åt vardagens små ting.
Var med mig. Le med mig. Tänk på mig. Bed för mig.
Låt mitt namn fortsätta vara en del av Din vardag.
Livet betyder detsamma,
ingenting har skett som har förändrat det. 
Livet går vidare, därför att det måste gå vidare.
Döden är ju ändå bara ett tillfälligt avbrott i vår gemenskap.
Varför skulle Du sluta tänka på mig,
för att Du inte kan se mig längre?
Jag väntar på dig, för en kort stund, alldeles i närheten. 
Allt är bra.

∞ Okänd