Liia

Strålning
Strålning
Fick brev på posten, en kallelse om att jag skulle få strålning. 
Blev väldigt ledsen för resan inte var över, även om neurologen sa att jag kanske skulle få andra behandlingar som strålning och cellgifter. 
Man fick bort själva tumören som tog plats i min hjärna med operation. 
Men jag behövde ha strålning för att få bort cancer cellerna i vävnaden.

Jag är fortfarande i ~förnekelse~

Fick komma dit och göra röntgen för att dom skulle göra ett program för strålningen, göra mask och kudde för att huvudet ska vara fixerat för att vara still. Dom ritade även på masken för att jag skulle kunna ligga i rätt position vid strålningen. Fick även träffa en läkare. Skulle träffa läkare i början, mitten och i slutet av behandlingen. 

Och jag skulle få bli strålad 30 ggr. Jag fick vara med och påverka hur ofta jag skulle strålas, men dom föreslog att jag skulle strålas 5 dagar i veckan om jag skulle orka,och jag ville bara för det överstökat, så jag accepterade och valde fm tid.

Dom pratade om biverkningar som att jag skulle tappa håret där jag blev strålad, huvudvärk (för att hjärnan blir svullen) och att det var viktigt att jag sa till då för att få kortison, samt trötthet som inte gick att sova bort. 
Att det var sena biverkningar, och därför behövde vara sjukskriven 2 månader efter. 
Vid första behandlingen var en vän med mig,  så träffade jag en sjuksköterska som pratade lite mer i detalj. Fick en remiss för en peruk för att jag skulle tappa håret. Jag tyckte det var onödigt, för att jag tyckte att jag hade så tjockt hår, så det skulle bara vara skönt att få mindre med hår. 

~Förnekelse

 6 ingångshål med strålar, och hade tydligen en ganska stark dos. Strålningen tar ca 15 min med att ta av sig överdelen, sätta dit masken, strålas, ta bort masken och klä på sig. 

Hade bestämt mig för att jag skulle gå hem varje dag från strålningen, 5 km, och det berättade jag för sköterskorna att jag skulle gå hem, och dom var impad av att jag skulle göra det. Var ju tvungen fylla ut dagarna när jag var sjukskriven och motionera var ju jag tvungen till.

Vid 3e veckan så frågade dom om jag inte märkte av huvudvärken eller tröttheten varje gång, men jag märkte inget. 

Vid 4e veckan så tappade så pass mycket hår så jag lessnade att tappa så mycket hår när jag borstade håret, tvättade håret och torkade håret, så jag beställde en tid hos frisören för en peruk. Eftersom jag skulle gå på julgalan. Min vän följde med. Fick testa flera peruker, men den första följ jag för, men ville ha i brun nyans. Dom andra perukerna var inte min smak. Så var jag på stan och åt lunch innan jag skulle till strålningen, så ringde frisören och hade glömt bort en peruk som jag kunde få prova, eftersom det var så viktigt för mig att den skulle vara snarlik min gamla hårfärg. Så jag var tillbaka. Den var den bästa peruken så jag köpte den.
4e veckan blev det inga promenader hem från strålningen, för jag hade lite annat på agendan. 

5e veckan kom den där tröttheten som dom pratade om, som man inte kunde sova bort, så då blev det inga promenader hem. 

6e veckan kom huvudvärken smygande. 
Sista behandlingsdagen så träffade jag läkaren, mamma var med då. Och hon frågade om tröttheten och huvudvärken. Fick kortison, fast jag bönade och bad om att få nånting annat än kortison, för att jag fick såna biverkningar då i samband när tumören upptäcktes fram till ca. 1 månad efter operationen. 
Jag fick mycket akne på överkroppen, ingen mättnadskänsla, sugen på ALLT, speedad så jag inte fick sova på nätterna, uppblåst som en ballong. 
Men fanns inget som biter mot svullnad som kortison.  Fick en lägre dos, men sedan på måndagen efter så mådde jag så illa av huvudvärken, och ville spy, så fick jag öka kortison. Fick ett schema för att trappa ut.
Den där tröttheten som man inte kunde sova bort, höll i sig i 2 månader.  

En ny röntgen gjordes 2 månader efter avslutad behandling, då svullnaden hade lagt sig.
Men ingen förändring. Men dom såg att jag kunde möjligtvis kunnat ha cancer celler kvar som dom inte fick bort med strålningen.
För att vara säker, så behöver man ta ett vävnadsprov, men dom vill helst inte gå in i hjärnan om det inte behövs. Så länge röntgen inte visar några förändringar så är det lugnt. 
Man kan bara strålas en gång mot samma ställe för att cellerna har minne kvar att dom har varit utsatta en gång, och därför skulle det inte bitas en andra gång.

Cellgifter
Jag slapp cellgifter  som tur var.
Vill bara förtydliga att man inte alltid tappar hår när man får cellgifter, för det beror på vilken sort cellgift man får.