Liia

Vården
Jag har världens bästa neurolog.
Han är närvarande, han lyssnar, han förstår och han är noggrann.
Lämnar inget åt slumpen.
Han jobbar bara halvtiden på mottagningen och halvtid med studenter.
Jag hoppas att dom lär sig av en proffionell läkare ger en bra patient bemötan. 
Så jag kan få vänta på att få tid hos honom, men det är det värt.
Tyvärr, så är han tjänstledig i ett halvår =( och det gillas inte.
Men sist fick jag träffa en neurolog som är bra, men inte lika bra som min ordinarie neurolog ;) 

Oro, rädsla för framtiden är en del av min vardag.
Så jag har gått till en kurator, för att lätta på trycket.
Bättre kurator kunna jag inte ha fått. Och jag hade hört gott om henne av en kompis.
Kunna prata med någon, som man inte vill belasta ens närstående. 
Jag och mina närstående har inte samma tankar om min hjärntumör.
Vi upplever inte samma sak, fast det är samma hjärntumör vi upplever.

Hon fanns inte bara där psykiskt. även praktiskt saker.
Slutade gå hos henne februari 2014, hon ringer veckan innan jul 2014 och frågar hur jag mår. 
Hon tänkte på mig, när hon såg att man kunde söka stipendium via Ung Cancer (hon hade hjälpt mig att söka stipendium/fondpengar när jag gick hos henne). Så hon är väldigt omtänksam. 
Nu var det ett tag sen vi sågs. men när vi har stött på varandra på sjukhuset, så ger hon mig en kram och frågar hur det är.

Strålningen
Var väl ingen som gjorde något större intryck som jag har lagt på minnet.
Men personalen var trevliga och kände mig väl omhändertagen.

Rehabiliteringsmedicinska kliniken
Öppenvårdssektionen
Rehabiliteringsmedicinska kliniken hjälper människor i arbetsför ålder.
Består av arbetsterapeut, neuropsykolog och kurator.
 
Jag har världens bästa Arbetsterapeut!
Rätt person på rätt plats.
Hon har hjälpt mig att hitta strategier, för att underlätta min vardagen, då jag hamnar i situationer som kan ställa till för mig eller hitta en ny strategie när jag inte kan göra som innan jag blev sjuk..
Jag har fått lära mig att leva på ett nytt sätt, för att det inte funkar för mig att leva som jag gjorde innan.
Det var hon som tog med mig på studiebesök på en folkhögskola, som har en kurs för dom som har förvärvad hjärnskada. Är mer som en rehabilitering.
Nu träffar jag inte så ofta, för att jag har fått verktyg att klara av min vardag.

Neuropsykiatrisk utredning
Jag fick göra en neuropsykiatrisk utredning hos en neuropsykolog.
Testerna fram att jag har kognitiva problem och visade sig att jag har hjärntrötthet när jag gjorde testerna.

Tjejgruppen
Efter 1,5 år jag gick hos arbetsterapeuten, så bjöd hon in mig till tjejgruppen.
Vi är unga tjejer med hjärntrötthet, som delar erfarenheter med varandra.
Känns skönt att prata med tjejer, som upplever det jag går igenom. 
Få tips och råd, om man har fastnad i problem. Få nya perspektiv på sin situation.