Liia

Körkortet
Idag är det 7 år sen jag tog körkortet! 
Jobbade natt och hade möjlighet att plugga körkortsteori, när tillfällen gav.
Jag är inte den som ska jobba natt, då jag inte kan äta eller sova mer än 2-3 timmar efter nattskiftet. 
Men åkte hem och sov 2-3 timmar, duschade och tog taxi till vägverket. eftersom det skulle ta längre tid med buss än bil. Och jag klarade. Jag var livrädd i början att köra själv, utan att ha med mig någon. 
Så jag frågade alla som åkte med mig, om dom var rädda när dom åkte med mig, vilket dom inte var, SA dom iaf haha. 
Jag hade ju bil, så jag kunde köra mycket, bli säkrare på mig själv och trafiken, vilket jag har blivit. 

När jag blev sjuk, så fick jag inte köra bil för min neurolog avrådde mig det, för att min uppmärksamhet kunnat blivit skadad. 

Jag var ledsen och besviken, en del av min stolthet försvann. 
Jag var stolt över att jag hade tagit körkort.
Så jag kände att jag lika kunna kasta in handduken, för dumhuvuden som mig har inget att trafiken att göra, precis som rattfyllerister. 

Men när det blev aktuellt för arbetsträning, så tyckte min arbetsterapeut att jag skulle göra ett praktiskt körprov. 

Ottosons körskola har som profil att hjälpa människor som behöver extra stöd med att ta körkort. En trafiklärare där, gick en kurs om hjärnskadad i trafiken i Stockholm, för att kunna göra en bedömning här i Örebro, så vi i Örebro inte behöver åka till Stockholm, för att få en bedömning.  Hon avslutade sin anställning på trafikskolan och började på Trafikcenter. När jag skulle göra ett praktiskt körprovet, så var hon sjukskriven, men det fanns en annan man fick köra med, så jag antar att han gick på den kursen också. Så vi bokade en tid, skulle ses vid sjukhusets huvudentré, och körde till Karlslunds Herrgård, och började där, jag körde ca 1 h 15min.
3 september 2015 gjorde jag det praktiska körprovet, och jag fick behålla körkortet!

Min hjärntumör har redan berövat mig från ork att ha livet som jag hade innan jag blev sjuk.

FUCK CANCER!
INTE ENS MITT KÖRKORT FICK DU TA IFRÅN MIG!

Idag kör jag bara när jag orkar, dvs en dag jag mår okej eller bra. Jag har fler dåliga dagar än dagar jag mår okej eller bra.Och inte så långa turer, för då blir jag så dålig, att knappt kommer utanför sängen på ett par dagar.