Liia

En hel armé som krigar ~Ung Cancer~ Fuck Cancer!
Vad är Ung Cancer?
Är en förening för unga vuxna cancerdrabbade och närstående, som är mellan 16-30 år. (Och man får vara medlem tills man har fyllt 35 år). 
Ung Cancer anordnar medlemsaktiviteter några gånger per år som Ung Cancer festivalen, föreläsningar. 
Dom har haft Ung Cancer fest, sommaraktiviteter, rehabiliteringsläger.
Mentorskap - att kunna utmana som sig själv för att kunna gå vidare i sitt liv.
I fler städer i Sverige finns det medlemsträffar både för drabbad och närstående, där man hittar på olika saker som fika,biljard, bio osv.
Man kan få samtalsvän.
Man kan ansöka stipendium.

Pärldagar
Min första kontakt med Ung Cancer var via en pärldag här i Örebro våren/sommaren 2014.
Jag har har tagit med både familj, vänner och granne på pärldagar. 
Gör nånting ideellt, som kostar ens tid, som går till nånting bra. 
Och man får träffa nya personer i Örebro.
Tyvärr så finns det inte tillräckligt med volontärer för att fortsätta att ha pärldagar i Örebro =(

Men pärldagar finns i Stockholm. Göteborg, Malmö och Umeå.

Och så har Ung Cancer  äger rättigheten till Fuck Cancer
Dvs ingen annan får använder Fuck Cancer, för att man ska veta att pengarna går oavkortat till föreningen.

 
Landsmöte 2015 Stockholm
Var min första aktivitet som jag deltog i. Jag var så rädd för att bli ensam, för att jag inte kände någon på Ung Cancer. Men ack så fel jag fick, jag var aldrig ensam. Jag fick lära känna nya människor. Sån gemenskap.
Sån magisk känsla det är på Ung Cancer. Det är okej att känna, det är okej att må dåligt, det är okej att skratta, det är okej att ha roligt trots sjukdomen, man är inte ensam i cancer.

Medlemsträffar i Örebro
När jag blev sjuk, så kände jag mig väldigt ensam, fast jag hade nära och kära omkring mig.
Jag kände mig ensam, för ingen av mina nära och kära hade/går inte igenom det jag upplevde.
Jag saknade att ha någon som var i min ålder, som gick/går igenom det jag upplever. Kunna prata om cancer, dela erfarenhet med.  Men det fanns inga medlemsträffar i Örebro. 
Så efter Landsmötet så anmälde jag mig till medlemsträffansvarig i Örebro. 
För att jag ville att andra inte ska behöva känna sig ensamma i Örebro, att man kan få träffa andra cancerdrabbad i sin stan. Att man inte ska behöva åka till en annan stad för att träffa andra som är andra drabbad. För det är inte alltid man orka åka när man är svårt sjuk.

Så jag har varit medlemsträffansvarig sen september 2015.
Ibland har jag nod med mina egna problem, men när det gäller Ung Cancer, så lyssnar dom om jag har problem, och jag vill finnas och stötta andra cancer drabbade när dom har problem, för ibland har har stött på dom problem också, men att stöttat och finnas är också ett sätt för mig att bearbeta det jag har varit med om, och få nya perspektiv på problemet eller livet.
I september åker man på utbildning i Göteborg, för att få veta vilket ansvar man har som medlemsträffansvarig, vad föreningen förvänta sig, workshop med Psykolog Partners för att kunna hantera svåra samtal som kan dyka upp på medlemsträffarna.  Lite information som händer i föreningen och vad som kommer att ske i framtiden. Och i februari åker man till Stockholm.
Efter utbildningen ska man ha planeringsmiddag för att kunna planera för terminen. 1-2 träffar i månaden och så julavslutning på t.ex. restaurang. 
Första och andra terminen var vi två medlemsträffansvariga i Örebro. För man är 1-2 medlemsträffansvariga i varje stad som har medlemsträffar. 
Men nu kör jag själv som medlemsträffansvarig.
Det vi har gjort har varit fikat, brunch, julavslutning på restaurang.. 
Nu när man är bekväm i rollen som medlemsträffansvarig så har jag planerat in guidad tur på Örebro slott (mycket intressant) och sen fika efteråt, bio, fika, julavslutning på restaurang, biljard, brunch och fika så klart.

Foto: Ung Cancer
Min profilbild på Ung Cancers hemsida. 

Nya vänner
Jag har fått lära känna nya människor i hela Sverige. Som jag annars aldrig skulle ha träffat annars.
Jag har varit på Landsmöte 2015 i Stockholm, utbildning i Göteborg 2015, workshop i Stockholm 2015, utbildning i Stockholm 2016. Ung Cancer Festivalen 2016 i Malmö. sommaraktiviteten 2016 i Nynäshamn, utbildning i Göteborg 2016. Så jag har fått träffat en hel del krigare, och lärt känna en del.

UNG CANCER - EN HEL ARMÉ SOM KRIGAR MOT CANCER
FUCK CANCER!

www.ungcancer.se