Liia

Arbetsträning
Som jag har nämnt tidigare, så är det Activa som har hjälpt mig med att hitta en praktikplats, där jag kan arbetsträna.

29 februari 2016 började jag på Region Örebro län,  Regionservice Fastigheter.
Jag har aldrig känt mig så välkommen på en arbetsplats som där =)
Fick en välkomst blomma samt mitt namn vid dörren, att jag sitter i det rummet.

   

I början arbetstränade jag 4 h i vecka, fördelad på 2 dagar.
Och gick på friskvårdskursen 1 dag i veckan, fram till 20 maj 2016.
Sedan arbetstränade jag 6 h i veckan, fördelad på 3 dagar.

Sedan hade jag  5 veckors semester. 
Men dom 2 första veckorna var jag väldigt hjärntrött. 
Jag kom knappt ur sängen. Men släpade iväg mig för att simma. 
Sen orkade jag inte så mycket mera. 
Dom andra tre veckorna hälsade jag på mamma och ett par dagar hos en vän.

Men jag kände att jag inte kunde fortsätta med friskvårdskursen, samtidigt som jag arbetstränade, så jag tog en paus från friskvårdskursen till 25 oktober, och ha ett avstämningsmöte, för att se om jag skulle börja efter höstlovet eller jullovet, men kom fram till att jag skulle börja efter årsskiftet. 
Jag ändrade på min arbetsträning till att arbetsträna 6 h fördelad på 2 dagar. 

Jag hade världens bästa handledare! 
Hon var nyfiken på hjärntrötthet, hon var intresserad och ville lära sig om hjärntrötthet. 
Jag kände att vi fick verkligen ett band till varandra. Men jag förstått att hon har haft mycket att göra ibland, och hon har känt sig stressad och irriterad, och dolde det väldigt bra, för annars har jag en förmåga att känna av folk är stressad och irriterad. Hon förklarade väldigt bra vad jag skulle göra. men ibland gick inte hissen ändå upp för mig ändå.
Jag är tacksam för att finns såna som henne, som ställer upp med att ta åt sig arbetsuppgifter utöver hennes vanliga jobb med att handleda mig, så jag får möjlighet att försöka komma tillbaka till arbetsmarknaden.  

»Det jag fick göra«
•Plocka upp informationsböcker i bokhyllan som var numrerad, även sätta nr på de som inte hade det och skriva in det i ett Excell dokument för att det skulle vara lätt att hitta rätt bok i hyllan, sortera i bokstavsordning på titel och skriva ut, för att ha i stencil i bokhyllan.

•Organisera i lådorna med kontorsmaterial, så det låg likadant på bottenvåningen som våning 1. Märka upp lådorna vad som fanns i dom. Se till att finns kontorsmaterial regelbundet.
 
•Gör en organisations schema på ett byggprojekt på PowerPoint.

•Skriva adresser på etiketter, på datorn, och skriva ut.

•Postsortering

•Plocka om i arkivet, från plastmappar till syrafritt papper.

•Skriva ut ledningssystemet 2 ggr (var en hel del arbetsrutiner).

•Uppdatera kontaktuppgifter till löpande entreprenörer på Excell fil.

•Kolla till konferensrummen så det fanns pennor och block.

Jag var som en hustomte i huset.

Jag kände mig som en i gänget. Vissa kom man närmare än andra. 
En på arbetsträning var lokalplanerar på friskvårdskursen, så vi hade en gemensam nämnare som vi kunde prata om. Jag har aldrig trivts så bra på en arbetsplats, som denna.

I slutet av oktober fick jag vet att jag inte kunde fortsätta att praktisera efter årsskiftet, dels för att det fanns för lite arbetsuppgifter till mig (utan deadline), samt så insåg jag, hur lidande min fritid. 
Jag orkade inte hälsade på min familj och vänner, simningen gick si så där, vardagssysslorna gick si så där. 
Jag får ju göra allting själv hemma, städa, tvätta, handla, laga mat. Och matlagning och bakning är ju verkligen som jag tycker är roligt och är som terapi för mig.

Jag hade avstämningsmöte med Activa med min handledare på arbetsträning, var 3-4e vecka.
Så vid slutet av oktober, så kom vi fram till att jag skulle göra klart en arbetsuppgift, och avsluta min arbetsträning 11 november. 

Det var klart en sorg i hjärtat att sluta. 
För jag var på en arbetsplats där det var optimaltaste arbetplats för mig att kunna arbetsträna med min hjärntrötthet. 
Jag ville ju arbetsträna redan några månader efter beskedet, och jobba 100%, men både min neurolog, kurator, strålningen, och min arbetsterapeut avrådde mig, för att jobba var inte allt, viktigaste var livskvalitet.
Nu fick jag en chans att prova på att arbetsträna, och få det bekräftat, att det var som vården befarades. 

11 november så ville min handledare att jag skulle arbetsträna på eftermiddagen, för hon/dom ville ha en avtackning. Det blev Williams tårta och August tårta på eftermiddagsfikat, och jag fick blomuppsättning och present. 

Nu blir det återhämtning och simning fram till den 9 januari, för då börjar friskvårdskursen igen.